Vodovodní škody Nejčastější události prasklého potrubí řeší UNIQA v zimním období, kdy dochází k náhlým výkyvům teploty. Na řádnou údržbu je proto třeba myslet včas. Opouští-li člověk objekt v zimě na více jak tři dny, měl by vodovodní systémy vypustit a uzavřít přívody, případně doplnit do topného systému nemrznoucí směs. Proti takovým událostem se lze chránit v pojištění domácnosti a nemovitosti, nicméně je třeba počítat s tím, že při vyřizování škody se bude kontrolovat, zda a jakou zimní přípravu poškozený preventivně provedl, a také jak rychle nastal a jak dlouho trval výkyv teplot. Pro případ poškození někoho jiného vyteklou nebo zmrzlou vodou slouží pojištění občanské odpovědnosti, zpravidla zahrnuté k pojištění nemovitosti (chalupy, rodinného domu, bytu, domácnosti). Pojistit lze i výdaje za ztrátu vody, která zbytečně vytekla ze zařízení.

Polámání stromů a větví námrazou, tíhou sněhu Pád stromů a větví, jenž poškodí Váš majetek, lze rovněž uplatňovat z pojištění nemovitosti, popřípadě havarijního pojištění vozidla. Pokud strom nebo větve z Vašeho pozemku spadnou na cizí pozemek a tam poškodí majetek jiné osoby, lze škodu uplatnit z pojištění občanské odpovědnosti. I zde je ale třeba předvídat a v případě nepříznivého vývoje počasí raději například auto zaparkovat jinam než pod strom.

Pád lavin a rampouchů z budov Za tyto události odpovídají majitelé budov, kteří mají rovněž povinnost těmto případům předcházet tím, že o svůj majetek řádně pečují. Vznikne-li škoda, bude pojišťovna vždy zkoumat, zda něco bylo zanedbáno a zda bylo možné takový vývoj předpokládat. Vlastníci nebo správci budov by měli namontovat zachytávače sněhu a ledu, případně si včas objednat odklizení u specializovaných firem, označit nebezpečný úsek výstrahou. Nedodrží-li klient všechny své povinnosti a dojde-li ke škodě, může nárokovat náhradu pro poškozeného z pojištění odpovědnosti majitele (správce) objektu. Také poškozený by nicméně měl prokázat, že postupoval opatrně a dbal všech bezpečnostních zásad.

Úraz na zledovatělém chodníku Za tzv. „závadu ve schůdnosti“ odpovídá podle Zákona o pozemních komunikacích vlastník, ve většině případů obec. Pro tento účel lze rovněž sjednat pojištění odpovědnosti. I zde platí, že chodec se musí chovat rozumně a předvídat zhoršené podmínky, nasvědčuje-li tomu počasí. Musí dávat pozor a chovat se přiměřeně okolnostem. Pojišťovna vyplatí náhradu v případě, kdy šetřením zjistí, že šlo o závadu ve schůdnosti a vlastník komunikace neprokázal, že nebylo možné závadu odstranit, zmírnit nebo na ni upozornit. V případě úrazu může samozřejmě hlásit poškozený škodu své pojišťovně ze svého úrazového pojištění.

Obecné zásady při těchto druzích škod: 1. Zdokumentujte místo škody. 2. Zajistěte svědky události a uložte si jejich kontakty. Jde-li o závažnou škodu nebo zdravotní újmu, vyplatí se informovat i Policii ČR (i v zájmu prevence dalších škod). 3. Nárokujte škodu u své pojišťovny co nejdříve. Byla-li Vám škoda způsobena někým jiným, uplatněte svůj nárok neprodleně u něj a nechte si oznámení písemně potvrdit. 4. Došlo-li k újmě na zdraví, doložte poškození lékařskou zprávou. 5. Pojišťovna bude vždy zkoumat konkrétní okolnosti vzniku škody nebo újmy. Je třeba s ní spolupracovat a podat úplné a pravdivé informace o tom, jak k události došlo.

O společnosti UNIQA UNIQA pojišťovna vyvíjí své aktivity na českém pojistném trhu již třiadvacet let. Jako univerzální pojišťovna nabízí kompletní paletu pojistných produktů pro občany i korporátní klienty. Podle objemu pojistného figuruje stabilně v osmičce nejsilnějších pojišťoven v ČR. UNIQA pojišťovna je součástí skupiny UNIQA Group, která je nyní aktivní na 19 evropských trzích a obsluhuje více než 10 milionu klientů.