Nezpomalit před příčným prahem naprostou většinu řidičů ani nenapadne. Nechtějí riskovat poškození auta ani vlastní nepohodlí. Jsou ulice, kde jsou tyto prahy takřka u každého přechodu. Například v pražské Sokolovské jsou v krátkém úseku čtyři.

Jak ale upozornila studie britského Národního institutu pro zdraví (NICE), i když zpomalovací prahy zvyšují bezpečnost chodců, mají špatný vliv na životní prostředí. „Když auto před retardérem zastaví a následně se rozjíždí, jsou v okolí zvýšené hodnoty emisí,“ shrnul mluvčí Ústředního automotoklubu Petr Vomáčka.

Když auto se zážehovým motorem podle studie NICE zpomalí na 30 km/h a znovu zrychlí, zvýší se emise oxidů dusíku a oxidu uhličitého o 60 procent a pevných částic o 47 procent oproti jízdě stálou rychlostí.

POKRAČOVÁNÍ