Do kufru se vejdou vždy a například v Rakousku se díky nim můžete vyhnout extra tučným pokutám. „Pokud například v Rakousku řidič sněhovou situaci podcení a zablokuje komunikaci, hrozí mu pokuta až pět tisíc euro,“ varuje Petr Vomáčka z ÚAMK. V horských oblastech je vzhledem k nebezpečí uvíznutí lepší řetězy považovat za povinnou výbavu.

„Je potřeba si řetězy vyzkoušet dopředu a pořídit si, nebo půjčit přesný typ odpovídající vašemu autu,“ říká Martin Lenfeld ze společnosti Pewag. Aby ušetřili, řidiči si rádi řetězy půjčují od známých. To se ale nemusí vyplatit. Existují stovky typů řetězů vyráběných na různé typy vozů a v různých rozměrech pneumatik. Svou roli může sehrát i rok výroby vozidla nebo údaje o možnosti či nemožnosti použití řetězů ve velkém technickém průkazu vozu.

Z testů vyplývá, že tradiční sněhové řetězy z oceli jsou nejlepší. Existují i »látkové řetězy«, které se sice snadněji nasazujít, mohou být i krátkodobě účinné, ale nevydrží, což je obzvlášť patrné na ledu. Takzvané řetězy ve spreji už jsou opravdu chabou náhražkou. „Navíc jiné řetězy než kovové často nejsou policií v alpských zemích tolerovány a hrozí vám za jejich užití sankce stejná jako za jízdu bez nich,“ upřesňuje Petr Vomáčka.

POKRAČOVÁNÍ